Att planera är halva nöjet

Efter sportlovsveckan på Dominkanska republiken med sin otroliga natur var det dags att börja så där på riktigt fundera på bilsemestern. Datumen hade vi spikat redan förut, det fanns inte så många möjligheter.

Och angående jobb, jag hade ju tänkt vara fri och ledig efter mitt Borgå-vikariat som skulle tagit slut i  ...dag! Nä, inte ledig-ledig men fri att planera jobb enligt familjens behov. Alltså "göra keikka" som man säger här i södra Finland när man pratar inhopp. Främst inom vården. Kanske?
Nåja, men avdelningssköterskan ville hursomhelst att jag skulle stanna längre. Jag trivs väldigt bra i Borgå och har skojiga kollegor på avdelningen, men att köra 5 dagar i veckan dit. Jaix. Jag sa att jag egentligen inte kunde ta emot 100 % då vi redan planerat livet enligt att jag inte gör det (karln jobbar alltså 180 %:ish). Då lockade hon med 78 % och lovade ledigt de veckor vi redan planerat för bilsemestern. Jag fick fundera några dagar, sen sa jag ja.

Så till planeringen: Vi googlade lite på hyrbilfirmor i tyska städer. Känns som att man vill köra safe och ta en relativt stor firma. Prismässigt verkar det röra sig om ca 500-800/€ för 18 dagar och en bil lämplig för 4 pers och några väskor, med avhämtning och inlämning på samma flygfält.  Olika firmor verkar ha lite olika policy med vad som ingår och kilometerbegränsningar osv.  Europcar (?) tror jag det var, hade himla trevlig chat-gubbe i alla fall. Och med dem får man korsa de länder vi tänkt röra oss i också, vilket ju är ett plus.
Vi ska kolla ännu lite före vi bestämmer oss.

Här ett par bilder från DR, bara för att.  Jag kom på ett sätt, jobbigt men ändå, för att få nån bild hit. Jag får maila bilden först från mobilen, spara på datorn och den vägen ladda upp.

Promenad före frukost <3

Vår strand <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar