Ny månad, nya tag

Med nya tag tänker jag naturligtvis på "det nya hälsosamma livet" som jag påbörjar ungefär 12 gånger i året. Våren var på många sätt en bra period, jag kom mig regelbundet till gymmet och åt proteinrikt och vitaminrikt och färggrant. Enligt kost-schema till och med. Det gick bra ungefär  tills vi sedan var på kryssning och åt buffé. Haha. Classic. Man avviker en gång och så skiter det sig sedan. 
Så kom ju då semestern. Att vi gick galet mycket hjälpte inte, när vi åt bara vitt och drack rött. Så där lite karikerat. Så kommer man hem och vågen visar plus! WTF. 

Tröskeln att släpa sig till gymmet efter en månads paus är skyhög, kanske en snygg japansk stege (som är årets trädgårdsprodukt!) skulle hjälpa. 
När man är ledig vill man dessutom nu på sommaren bara vara hemma och pyssla, ungarna är lediga och det känns "fel" att åka bort. 
Jag lyckades ändå i lördags ta mig till gymmet, bokade en plats på Power (Elixias egen bodypump). Åh, det kändes bra. Och tungt. Som att börja från början nästan. Hursomhelst, hann alltså till gymmet EN gång i juni. 

Första juli (igår alltså) spenderade jag med dubbeltur på jobbet, kl 7-22. Efter en sådan tur är man rätt mör så idag när jag är ledig, och hade tänkt morgonträna, återhämtar jag mig istället med att lyssna på musik, städa lite, njuta av lugnet. Alla ungar på språng. Ett par av dem kommer nog hem närsomhelst nu. 

Ska se om jag orkar ta mig till gymmet ikväll när maken är hemma. Vädret är trist och grått så nån trevlig grillkväll blir det ändå inte. 

Just det ja, på tal om hälsosam - vi har sedan resan skippat alkoholen också! Champagneprovningen på Moet&Chandon var en värdig brytpunkt.
Eller..drack ett glas Sangria på midsommaren men annars. Vi har bekantat oss med alkoholfria ölsorter och blivit så positivt överraskade! De funkar precis lika bra och finns dessutom i glasflaskor som förhöjer känslan. Alkoholfria vinet vi provade på var ingen hit, och att hitta en torr alkoholfri skumppa lär inte vara lätt. Champagne vill man inte pruta på. Men ölen är faktiskt god. 
Vi har inte blivit absolutister (vi är ju med i Munksänkarna ;)) men det blev nog lite väl ofta under våren att vi delade en flaska champagne eller en flaska vin, en vanlig kväll i soffan liksom. Nu ska det bli med eftertanke i fortsättningen! 
Den här alkoholfria ölen är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar