Venedig med hubby, dag 1

(Obs! Skriver lite från vår second honeymoon, men bilder kommer först när vi är hemma kommit hem och hinner sätta mig vid en dator :))

Mörkret lade sig precis när vi landade vid Venedigs flygfält på lördagkväll.
Hotellet hade skickat alternativ på sätt att ta sig till hotellet från flygfältet.
Alternativ 2 lät bra, med lokala båtbussen. Vi antog att tiden var feluppskattad. Vaddå 1 h 20 minuter.
Privatbåtar/båttaxi skulle tagit typ 20 minuter men kostar typ 10 ggr mer. Typ!

Att hitta till båtbussen var lätt, den gick direkt från flygfältet. Vi köpte biljett och ställde oss i kö till blåa linjen. Där stod man och väntade som på buss. Men på båt. Häftigt.  Och som på bussen,  stiger det av människor på hållplatser. Och så visade sig att vår hållplats var ändhållplatsen och bussresan, alltså båtresan, tog i själva verket 1, 5 h. Men sen var det inte så farligt långt att gå och hotellet hade gett bra instruktioner ”vänster, före bron, höger och efter 150 m framme!”  Hotellet, som påminner om palats, ligger precis vid vattnet. Som det mesta här :)

Vi visades till rummet och vid det här laget var klockan 23. Duschade och svassade runt i badrocken lite. Så var det bara att gå o lägga sig. Dramatiskt nog var det fullständigt oväder ute. Regn, åska och blixtrar.

Vaknade till väckarklockan. Gjorde oss klara för frukost och första dagen i Venedig. Ute spöregn. Vi fick äta frukost inomhus, annars hade man en trädgård där man kunde avnjuta frulle.

Vi gick och lade oss i sängen en stund med guideboken efter morgonmålet. Paraply eller regnkappa hade vi ju inte packat med oss. Enligt väderleksprognosen skulle det snart bli uppehåll.
Så fort vi märkte att det slutat droppa, gick vi ut. Wau! Vilken syn. Att nu i dagsljus komma ut från hotellet och se att vi bor precis bredvid kanalen. En av alla.

Blåsigt värre och rätt kallt var det ännu men vi gick tappert iväg för att utforska staden. Den överraskad på många sätt. Inte minst hur svårt det var att hitta nånstans.  Det är inte som andra städer och vi gick vilse titt som tätt. Tack till Google Maps som räddade oss.

Precis som lovat klarnade det upp till eftermiddagen. Även om vi även hann med ett par regnskurar före det också.

Vi åt lunch vid ett en ristorante, inomhus. Alla mysiga uteserveringar verkade vara fullsatta.
Efter maten gick vi via hotellet en sväng, vilade lite. Och gick ut igen. Nu var det strålande sol och galet varnt! Hett. Vi gick längs med hamnen, där vi kom kvällen innan. Men då var det mörkt.

Nu var det hur mysigt dom helst. Massa uteserveringar och folk. Vi köpte take away pizza som vi åt vid kajen medans vi kollade på folk. Vi fick idén av andra och ”apade” dem med att hämta pizza från samma ställe. När det blev mörkt gick vi via butiken och köpte lite smått och gott till hotellrummet.