Venedig runt med lokalbåtarna

Dag 2 och 3
(Bilder kommmer senare :))
Vi har haft väckning 8:45 alla mornar. Så utvilade borde vi vara med tanke på att vi runt midnatt sagt godnatt och somnat.
I något skede skall det väl börja kännas också. Att man är utvilad.
Frukosten på hotellet är liksom allt annat excellent. Alltså det här är så toppen på alla sätt. Vi blir nattade varje kväll (fast vi råkar aldrig vara på rummet är just då) och då kommer nån och lämnar en liten lapp med önskan om en god natt och ett par godsaker. Varje kväll. Samtidigt som de stänger fönsterluckor och sådant.

Efter frukosten dag 2 tänkte vi besöka en eller ett par närliggande öar.

Vi köpte 2 dagars båtbiljett och började åka runt. Och vad vi åkt båt ändå! Timmar. Och vad vi sett mycket av stan genom att välja olika turer som gått i olika delar av Grand kanal. Definitivt ett måste för den som planerar resa hit.

Igår besökte vi först Lido. Känd för sin långa sandstrand. Och visst var den lång och fin. Vi satt en stund på public beach:en och gick i vattnet längs med stranden tills vi hamnade på privat strand. Här var det tusentals beach cabanas (”hytter”) i långa rader.

Vi smög oss bort och gick lite längs med ön, som är väldigt avlång och smal. Här var till skillnad från övriga Venedig bilar och bussar. Fast det var en liten ö.
Lite småhungriga och kissnödiga kom vi till båthållplatsen. Vår båt skulle gå om ca 30 minuter så vi gick till närmaste pizza, beställde take away och passade på att gå på toa också. Toaletterna här är ett kapitel för sig! Helt horribelt. I alla fall för en kvinna. Tack och lov är det ”normal” wc på hotellet. I övrigt .... ja. Inte skoj.

Efter Lido och goda pizzor vid kajkanten, igen, åkte vi vidare mot Burano. En gammal fiskarby med alldeles underbara färggranna hus. Här kunde man nästan spenderat en natt. Msn blev så glad av alla färger. Vi nöjde oss med att sätta oss på ett skuggit café vid kanalkanten. Ta en kaffe och en aperol spriz och bara njuta.

Sedan tog vi båten vidare lite närmare ”hem”.
Nu började solen gå ner och ett vackert rosa skimmer sänkte sig över staden. Vi tog en glass to go (hade vi velat sitta vid glassbaren och äta, hade  det varit 3 € extra per person!! ). Visst brukar det här vara så att man betalar extra för utsikten men 3 euro! När 2 bollsglass kostade mindre. Och nu var borden tomma.
Vi kom till hotellet och åt lite choko, drack lite prosecco och duschade och var rätt tidigt i säng :)

Dag 3
Idag tänkte vi besöka ön Murano, känd för sin glasblåsarkonst. Lokalbåten igen. Fullpackad på alla turer. Vi hamnade byta och det tog nån timme före vi var framme i Murano. Så hettt, så hett. Värmen har verkligen tagit på.
Vi gick och tittade och över några kanaler. Tittade på glas-art. Hamnade lite utanför turiststråket och hittade ett café. I skuggan! En kaffe och en ”toast” beställde vi. Och passade på att gå på toa. Jag väntade mig inget annat än den där huk-modellen. Och det var det. Men snäppet värre än tidigare då det var en unisex toalett. Vem kan villa ha en sån? Tänker nu på de där hemma som tycker det är en bra idé?! Får karlarna använda toaletten så är den inte fräsch. Hoppas ingen tar illa upp. Men tyvärr.

Vi ville köpa någonting i glas och gärna något i nyttoväg. Vi hittade en fin skål till ok pris då det var en glasblåsarlärling som gjort den. Det kändes bra.
Så köpte vi lite vatten i öns Coop affär och gick mot båthållplatsen.

Den här kvällen tänkte vi gå på middag, hittills hade det blivit så sena lunchar att vi liksom skippat den måltiden. Vi kollade en massa på TripAdvisor och hittade en Michelinrestaurang i Venedig där det iaf  på onlinebokningen verkade finnas plats. Eftersom Venedig är Venedig och man alltid går fel ville vi inte boka i förväg nåt. Tänkte att vi går o ser hur det finns plats och kollar menyn.

Vi duschade, tog på oss finkläderna och stegade ut i Venedig kvällen. Vilket otroligt vackert skimmer,    Försökte fånga på bild men det blir aldrig riktigt lika bra. Vi åkte lokalbåt lite närmare och promenerade i folkvimmel sista biten. Ljummen kväll. Glada människor överallt. Så mycket liv, denna tisdagkväll.

Vi kollade tripadvisor igen och tog in siktet på en restaurang som fått mestadels bra betyg och inte så hemskt långt från var vi var, nära San Marco.
Det var några smala mörka grändar vi tog oss igenom, såg restaurangens skylt och kom samtidigt som ett annat par. En servitör stod och tog emot oss, berättade att det var fullt i restaurangen men vi fick sätta oss utanför o vänta. Vi fick alla ett glas vin i handen och en liten portion vegetarisk risotto per par. Det tog inte länge före följande sällskap dök upp. Samma där, fick ett glas vin, lite mat och bara att ställa sig i kö. Efter en stund var sittplatserna slut och på plats utanför restaurangen var vi nu ca 20 pers! Jag o min hubby tyckte ju det var märkligt att sitta där o vänta men förstod på de andra att det är helt normalt. En halv timme är ingenting.
Som tur var det väldigt roliga människor och en riktigt blandad kompott. Skratt och prat. Efter ungefär en timme fick vi som kommit först i kön gå in.

Och snart kom följande från kön. Man skrattade lite igenkännande och kunde konstatera att det var inte så dumt system trots allt. Så länge det är trevliga människor man köar med, nu var det det. Mest amerikaner.
Maten var bra, husets vin gott och notan slutade på helt ok summa.

Vi hittade fram till Michelin restsurangen, den verkade mysig och samtidigt fin. Men tasting menyerna innehöll så mycket fisk att jag kände att det kunde bli besvärligt att be få ”fiskfritt” i den här staden, så vi bestämde oss för att ta något annat.

Glada gick vi hemåt i natten. Eller natt och natt, klockan var väl kring 22:30 när vi kom till hotellet.