Höstlov

Mycket prat om höstlovets vara eller inte vara. Jag är ändå starkt av den åsikten att det är ett bra lov. I alla fall som vi här i huvudstadsregionen har, 2 vardagar.
Höstterminen skulle vara så lång annars. En liten självständighetsdag i december som med god tur infaller på en vardag är inte så mycket.
Hösten är här <3


Vi föräldrar behöver också lov från läx-övervakningen.
Lediga är ju inte vi vuxna heller, men vi lyckades ändå få det bra med 3 skiftesarbetande i familjen (mommo inkluderad). Jag jobbade natt onsdag till torsdag, på torsdag sov jag några timmar medan mommo var ledig och med barnen. Idag och imorgon, lördag, är jag ledig. Karln jobbade vanligt dagskift igår och idag, skall vaka i natt, sover imorgon men är ledig hela söndagen. Då jag jobbar långpass 7-1930. Tjupptjupp..Dit far det lovet.
Nu börjar bladen och det gröna glesna.

Barnen är glada över att vi hittar på lite (lite program har vi ändå - efter gallup bland våra berörda höstlovsfirare ;)), men också över att de får vara fria och slöa också. Umgås med kompisar och hänga framför youtube.

Idag var jag med alla 4 till klätterparken Korkee. Det var en vacker dag, men lite höstkylig ändå. Barnen orkade klättra mer än vad jag gjorde och 3 h gick hastigt. Det är nog att jämföra med ett ordentligt jumppapass, övre rygg och armar får nog jobba på.
Vi var så jäääättehungriga efteråt, (det hade ju gått nästan 5 timmar sedan frukost!) så vi tog lunch/middag vid Hesburger på väg hem. Vi kör "Lihaton lokakuu" hemma annars, men barnen fick ta vanliga burgare där. Jag provade Heses "Härkäpapu"burgare...men..tja..det var nog nånting som saknades i den för att det skulle kännas att det var värt det. Borde kört på en smoothie istället.

Korkee


Det går uppåt


Fritt fall
Imorgon skall jag och dottern besöka I love me -mässan. Det är väl en lämplig mor och dotter grej? Pojkarna bara himlade med ögonen. Fast 14-åringen kom på att "man brukar ju få massa smakprover!" och såg lite sugen på att följa med en stund. Sen konstaterade han att det är skönt o slippa oss och så var det bra med det.

På söndag är det tänkt att hubby, som är ledig, åker med barnen och simmar någonstans, typ Flamingo. De var i tisdags till Nordsjö simhall så jag fick sova före natturen. Han är bättre på det där med badgrejer, så det blir bra. Jag känner mig så himla obekväm med att gå omkring i badkläder. Särskilt inomhus.

Nu i skrivande stund, karln ligger och vilar inför natten på Pejas jouren (brukar inte behöva vara sysslolös där, om man säger som så), äldsta sonen cyklade med de 2 yngsta iväg till Sportkvarnen nästan direkt när vi kom hem från Korkee. Det har gått ett par timmar nu, så snart blir jag orolig, snart. Det är ändå fredagkväll.
Nästäldsta sonen cyklade till kompis direkt men kom just hem med kompisen och hans bror i släp och undrade om det är ok att de blir övernatten. (Du sa ju "kanske" igår, mamma?). Visst, det är lite frestande att säga nej, men så tänker jag- det är ju bättre att de är här än ute nånstans. Hellre får de sitta hos oss och spela plejkkare och dricka pepsi <3 På riktigt alltså. De är 14-16 år och jag kommer med fasa ihåg hur jag var. När jag inte var hemma och hade kompisarna hos mig. Så..öppna dina dörrar för ungdomarna är mitt tips idag :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar