Även om det inte är semester

...så kan man njuta av det lediga man har. Jag har på den här (arbets)listan jobbat lite dubbelturer så utöver vanliga lediga blev det lite extra lediga den här veckan. Känns nästan som semester! 
Vad dagarna fylls med kan jag inte direkt säga, men hastigt går dom. Och inte mycket blir det gjort. 
Förra veckan kom jag faktiskt iväg 3 ggr till gymmet. Det är jag nöjd över. Har också planterat lite nya blommor, det var en del som behövdes bytas ut. Antingen hade de torkat medan vi var på roadtripen eller så annars bara liksom dött.
Pionerna har blommat ut redan, de jag tog in förut är ännu vackra. Jag funderar om det är värt att behålla pionbusken, en sannerligen kort säsong och nu ser det bara tråkigt ut med alla blomblad som ligger runt omkring. 


Vackert så länge det varar.

En morgon när jag steg upp vid 5:30 för att göra mig klar för morgontur hade dottern lämnat en lapp med text på båda sidorna på bordet. Underbara unge!! Som tänker på sådant här, att vilja överaska mig. Och planera att jag skall se den på morgonen, jag gick och lade mig före alla andra kvällen innan.
Jag har också fått växthuset inrett. Maken fixade blomlådor (eller tomatlådor) av en gammal Asko-bokhylla vi köpte begagnad på Åland 2001, när vi träffades och flyttade ihop. Vi har släpat på den 3delade mörka hyllan till alla hem, och använt den också. Men nu till Huset fick den inte längre komma. Så den har stått i uteförrådet och väntat på bättre tider. Ärligt sagt, så har jag bara väntat på att få den till avstjälpningsplatsen för att få plats med något annat i förrådet. Eller bara tillgång till snickarbänken där finns.
Anyway, så nu har jag typ 12 tomatplantor i växthuset. Och så hittade vi igår med ena sonen, chili- och paprikaplator på rea, så vi köpte en av var. 1 €/ st.
Min pappa hobby-odlade i växthus när jag var liten, men gissa brydde jag mig då. Och nu har jag ingen pappa längre. Han dog några veckor efter att vårt yngsta barn föddes.
Det vet jag i alla fall, att tjuvarna ska nypas bort! På tomatplantorna. Det har jag gjort. Tomatgödsel ska jag införskaffa. Borde finnas på K-rauta.
Asko - ta hand om mina tomater!
Det har varit lugnt hemma också på senaste tid, en unge har varit hos en kompis på stugan i Borgå skärgård och en annan unge är med kompis upp till Joensuu. Hon kommer hem imorgon kväll. Och Borgå-pojken hämtade jag igår. Så på lediga dagen körde jag förbi Borgå sjukhus (där jag jobbar) nästan till Pellinge :) Det var en trevlig sväng, stannade på prat och lunch. Härligt ställe.
Nu blev jag också sugen på sommarstuga (och fick det smittat till maken), haha. Drömma får man ju.
På hemvägen åkte vi via Gamla stan i Borgå, och Brunbergs. Blev med en ask kyssar.
Men satt upp en regel - bara en chokladkyss till dagen, efter en måltid.
Igår kväll hade maken åkt på jobb, han jobbade natt, på Kouvolas inre medicinska jour. Så det var bara jag och mina 3 pojkar hemma, dottern är ju på resande fort. Vi gjorde Hotdogs de luxe till middag.
Jag blir nästan rörd när jag har mina pojkar samlade, 2 av dem längre än vad jag är. Snart har jag ju vuxna människor liksom.
Efter hotdagsen, drog sig pojkarna till sitt Fortnite (spelet som är in just nu!) och jag låg i soffan alldeles för sent.
Den här bilden var från förut, när vi hade lite afterwork ostbricka och alkoholfri skumpa. Är kär i min bordduk jag hittade på rea. Allt ser vackert ut på den.  Eller är det de levande blommorna som gör det? Få se sedan när de vissnat.
Njuter av livet i allmänhet.
Maken kom från natturen imorse och skall först imorgonkväll nästa gång. Så imorgon ska vi försöka hitta på något! Som ungarna också gillar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar