Vardagsrumban

..är igång igen. Barnens skolstart var i tisdags. Körde yngsta barnet till skolan, busskortet hade han inte fått än och storasyster cyklade med kompisarna, det får man inte göra ännu på tvåan. Så jag körde.
Skolgården var full av förväntansfulla barn och föräldrar, det var ett positivt stoj i luften. Själv kände jag mig inte som.. fräschaste blomman i vasen, då jag dagen innan jobbat 15 timmar och på det en alltför kort nattsömn.

Barnen försvann in med sina lärare och annan personal när klockan blev 9. Jag och ett par andra mammor blev och "catcha" upp efter sommaren utanför skolan, tills jag kom på att vi kunde ju åka hem till oss och ta en kaffe i trädgården. När vi nu alla råkade vara lediga! Sagt och gjort.
Vi drack kaffe och åt choklad, och pratade och pratade tills vi märkte att klockan var nästan 13 och det var dags att hämta hem sina skruttar.
Vilket härligt sätt att spendera sina lediga timmar! Vädret var fint och vi satt på terrassen och kämpade mot getingarna som kom som på beställning när chokladen plockades fram. Men ingen blev biten och jag måste säga, att vi tog det ganska coolt. Han jag bor med..han är allt annat än cool när det finns getingar i närheten. Och nej, han är inte överkänslig heller.
Mina pelargoner, som jag odlat fram från frön <3
Hämtade hem min 2:a, nu hade han fått busskortet också men så här första dagen så.. Sedan droppade de äldre barnen också in (hem) efter hand. Alla 4 hade haft det bra i skolan och det är sådant som får varje förälder att känna en oerhörd lättnad och tacksamhet.

Kvällsmål.
Samma kväll började yngsta barnet snora och snöt sig så huden under näsan nästan gick sönder. Vi är typ aldrig sjuka och hade inte mjuka, riktiga näsdukar. Toapappret kändes till och med för strävt. Fast det heter att det ska vara soft.
Som tur hade jag 3 följande dagarna ledigt så han fick vara hemma med mig och snora av sig. Jag var och köpte det bästa jag hittade för lilla näsan; aloevera näsdukar! Och vad det kom snor, och snor och snor. 75-pack näsdukar gick på 2 dagar!! Jag fick köpa ett nytt paket på tredje dagen.  Och vi smörjade med bepanthen under näsan. Stackarn. Men på fredag eftermiddag lättade det. Allmäntillståndet var stabilt hela vägen, ingen feber eller värk annat, men ögonen såg "sjuka" ut. Och allt snor. Som sagt. Tråkigt ändå att missa så många dagar, vi fick ändå hem böckerna och gjorde läxor och sådant hemma.
Och vi har spelat kort i minst 100 omgångar. Det gillade han.
Jag hann också relaxa :D

Och här vilade vi en stund ibland.

På fredag var det också nästäldsta barnets födelsedag och vi firade honom redan från morgonen. På kvällen var han iväg med mina brorsor och fruar till ett Escape room och på middag. Jättekiva hade det varit!
Födelsedagsbarnet önskade sig kladdkaka

Har bakat mycket på senaste tid! Här blev det äppelkaka på egna äppel.

14 år!
Karln har vi inte sett mycket av sen i torsdags, han har tagit en vecka som "varalääkäri" och hamnar hit och dit. Långa dagar i Kotka, varvat med svängar till Lahtis, Nurmijärvi, Kouvola och Hamina! Som bäst är han på natt-tur i Kotka. Så blir han där och sova lite före han fortsätter till Kouvola.

Jag har haft 2 morgonturer och med mammas hjälp har vi fått vardagspusslet att gå ihop, denna helg också, med allas jobbturer, utan att barnen behövt vara ensamma. 

Måndagmorgon närmar sig då igen. Själv skall jag på kvällstur men yngsta barnet börjar 8 så det är bara att snällt stiga upp med honom och skicka honom till bussen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar