Inrikes roadtripping och kräftskiva med oväntat avbrott

 Nu är vi redan inne i augusti en bit. Det har varit en händelserik vecka.
Jag slutade vaka i måndags och hade faktiskt ledigt resten av veckan. Eller ledigt är väl ett ord som betyder lite olika för olika personer, jag tänker då främst på ledigt från jobbet.

I tisdags hade vi min yngsta brorsa med fru över på grillmiddag. Det var en riktigt trevlig kväll, vi avverkade ett par flaskor vin och öl - alkoholfritt! Bara fördelar med det, ingen blir rund under fötterna och måendet är toppen hela tiden. Vi visste också att gästerna kör rätt långt med alkoholfritt, liksom vi också nuförtiden.
Det var hett ute på terrassen när vi började med vår dinner session men vid halv elva tiden när vi avslutade var det både svalt och skymning ute. Det var första gången jag tänkte på att vi faktiskt går mot höst.

Onsdagen hade jag lovat redan från förut att hitta på något med barnen. Vi hamnade till Särkänniemi! Från att de öppnade tills de stängde. Vi hade skoj, och åkte i alla "farliga". Det var nästan roligare än på Borgbacken. Men det kan förstås vara nyhetens behag. Jag var förvånad över att det var en vacker sjö precis bredvid nöjesparken, det påminde om Gardasjön. Samma vackra skimmer.

Näsijärvi

X. Den här var rolig!

Alla ungar kvar vid stängning.

Bilresorna tog typ 2 timmar per riktning och så där i det stora hela gick det väl bra. Sista kvarten på hemvägen var det slagsmål men annars rätt så lugnt, hade varit strategisk och placerat barnen på 3 olika bänkrader.

På torsdag förmiddag kom det gäster från både Stockholm och Åland. Otroligt varmt ute, luften stod still. Så vi åkte rätt snart mot Kalkstrand och min mamma. Var länge och simmade där, vattnet ljummet. Grillade korv och umgicks. Det var nästan kväll när vi var tillbaka i Helsingfors. 
Vi gjorde lite grönsaksdipp och kollade på animerat. 

Fredag var fullspäckad från morgon till kväll. Vi åkte med gästerna till Borgå över dagen och gick i gamla stan där. Värmen olidlig men avbröts med en rejäl regnskur när vi satt oss på en uteservering för lunch. Så klart just då. Så sen fick man gå blöt resten av turen.

Borgå 
Hittade fyndig mugg i Borgå

På kvällen var det dags för kräftskiva vid mitt barndomshem, med mina brorsor och deras fruar, samt en frus syster och min mans syster som är och hälsar på oss från Stockholm. Svärmor från Åland stannade hemma med barnen så vi skulle få en kväll bland vuxna. 
Hon frågade före vi åkte, vad hon skall göra om det händer något. "Ring oss, eller 112, men det brukar nog aldrig hända något" svarade jag men visade ändå var vi hade plåster och sånt. 

Det var lite knytkalasstuk över kräftskivan och man hade med sig vad man åt. Jag som inte äter kräftor eller annat från havet, hade gjort en Västerbottensostpaj (som ifjol också) och min hubbys lillasyster var snäll och svängde ihop en sallad av det vi hade hemma. Hubby och hans syster hade med sig kräftor och tillbehör åt sig. 

Massa godheter

Vi hade väldigt trevligt på kräftisen, alla 10 pers, och hunnit en bit in i måltiden när jag får ett samtal från ett av barnen. Jag hinner tänka att det är något bråk hemma och nu är det den "sure" som ringer. Nu var det ju lite värre än så, det är en storebror till vår dotter som är smått hysterisk. Får inte fram så mycket annat än att dottern fått en spik genom fingret!! Jag vinkar åt maken att vi far NU, och märker i bilen att jag lämnat både skor och handväska efter mig. Samt vår Ålandsgäst!
 Jag har telefonkontakt med hemmagänget, hela vägen hem, försöker lugna dem och prata om hur viktigt det är att säga åt dottern att allt blir bra, hjälp på väg. Pratar också med svärmor som är på plats och med dottern själv. Hon gråter men är ändå så tapper. Brorsorna där serverar dryck och godsaker åt henne. Hon får värkmedicn och håller handen upprätt med lite kylförband. Spiken sitter kvar, vi får video på handen via whatsapp. En stor jävla spik genom pekfingret! Svårt att bedöma hur allvarligt det  är. Min man kör så fort som hastighetsbegränsningen tillät (och kanske lite hårdare) och vi lugnar dem där hemma med att pappa tagit bort spikar och skruvar från värre ställen på jobbet. Men ifall spiken skulle vara i benet, så skulle det antagligen behövas en kirurg.
Dryga 20 minuter från att vi fick samtalet (tack och lov är han inne på alkoholfria linjen!) var vi på vår gård. Kramar och lugnar dottern. Vi tvättar händer och plockar fram förbanden. Jag tackar min lyckliga stjärna över att han jag gifte mig med valde bli läkare. Han undersöker fingret och drar ut spiken! Det blöder knappt något. Vi putsar och lägger på lite förband. Hon är så duktig. Visst gör det ont fortfarande, men fingret har känsel och är rörligt. Spiken träffade bra, om man kan säga så.

Nu undrar man ju förstås, hur? Nå, i brist på annan sysselsättning hade hon suttit och pillat in spikar i ett äpple på gården. Storebror hade kastat korgboll i närheten, missat korgen så den studsat i marken och på henne. Så var olyckan skedd!
Det var rörande att se hur fint brorsorna ställde upp för henne, hon fick bästa platsen i soffan, fick välja film på Netflix och de erbjöd sig till och med göra kakao åt henne.
Efter en stund tyckte hon att vi kunde åka tillbaka till kräftisen och avsluta vår måltid.
Så vi åkte, så fick Farmor ta över igen. Hon träffar barnbarnen så sällan och tog sin uppgift på allvar, höll på och förberedde glassportioner när vi åkte.

Vi hann njuta av kvällen och gott sällskap några timmar. Lite efter midnatt åkte vi hemåt igen. Ungarna vakna men det är inget ovanligt. Nästa vecka får vi börja svänga rytmen.



Pappas bandage (mitt skulle varit snyggare ;))


Min nästan lillasyster (min mans lillasyster som jag känt i 17 år!)

Idag, söndag, har vi varit och simmat vid Kallviks udden, luften var rätt blåsig och kylig men vattnet varmt!
Vattnet + 25, luften + 23.
Så var vi på kaffe vid ungdomsverkstaden "Villa Ullas", åt bulle i sällskap av 10 ilskna getingar.
På den här sidan udden var det vindstilla och skönt.
Syskonkärlek.


"Du tappar väl inte mig?"
Och dottern! Hon mår bra. Såret har läkt fint, inga tecken på infektion. Och det hindrar henne inte nämnvärt att leva på som vanligt. 


Älskade unge! Ett bandage hit eller dit stör inte.
Sedan avslutade vi en fartfylld dag med att prova nya Taco bell i itis.
De flesta av barnen med sin faster <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar