Dag 10. Nice och franska rivieran.

Imorse var vi nog med om en av de sämre frukostarna ever. På hotell alltså. Det var ändå värt 12 €/pers på pappret. Men när  vi kom till frukost, då var det ännu över 1 h kvar och ALLT var slut. Både i matväg och kärlväg. Maken gick och sade till och sedan blev en del åtgärdat och påfyllt, men ändå. Det blev lite dålig fiilis.

Croissant och marmelad till frulle.
Vi åt vad vi åt och begav oss sedan iväg. Vi täkte det kan vara trevligt att gå till Nice, som borde ligga 6 km bort. Nu var ju just den här sträckan inte så trevlig, när den närliggande restaurangsträckan tog slut. Det var hett och så fruktansvärt ful och tråkig miljö att gå i, dessutom skulle vi runda flygfältet i Nice.. När vi äntligen kom till början av den populära strandpromenaden efter kanske åtta kilometer var orken slut och enligt navigatorn ännu typ 4,5 km till centrum! Inte en chans. Vi tog buss sista biten. Och jag var så besviken över att Nice inte alls var någonting jag förväntat mig.
Vi började hoppfulla vår promenad.

Palmer och hav, det är nåt särskilt. 

Hus i Nice.

Efter lång het vandring och en knölig sista bussfärd kom vi äntligen fram till Nizza. Eller Nice. Hur man tycker. Där vi steg av bussen var det fortfarande inte något att hurra för. Jag började tvivla på hela Nice, vad var det folk gillade här?

Nå, vi gick mot stranden och havet igen (bussen körde inte längs med) och äntligen började jag känna hoppet komma. Det blev bra till slut. Nu var vi så hungriga redan så vi letade upp ett matställe med havsutsikt som inte var galet dyrt. Ändå var det rätt saftiga priser om man jämför med Italien.

I väntan på maat. 

Och lite kaffe på det. Nu börjar det kännas bättre.

Havsportar fanns det flera, från gamla stan.

Efter att vi klättrat i bergen var det lämpligt att dela på 6 bollar glass. 


Som vanligt tog vi upp oss till högsta toppen. Och som vanligt var det värt det.


Högst uppe fanns det ett häftigt vattenfall som svalkade skönt när det sprätte omkring. 
Vackra vyer på väg ner
Vi började närma oss 20 km promenad vid det här laget och var rätt så möra. Och hettan. Pust. Vi köpte ett lass glass efter "klättringen" och var alla överens om att vi tar bussen hela vägen hem.
Strosade i gamla stan en stund, slingrande gränder här också, små affärer och shopar, cafeer och restauranger. Spanade in den här ändan av strandpromenaden.
Kände att vi var nöjda och att det här räckte för oss, vi var klara med staden.
Väl på hotellet förfasade jag mig över hur jag bränt mig.

AJJJ! Man ser handväskan också..

En liten slapparstund och ett dopp.
Vi var till poolen och slappade en stund. Duschade och så var klockan nästan 21 och middagsdags. Pojkarna ville hellre bli på hotellet och kolla mobilerna, så vi fick en tumis middag med maken. Och hämtade hem McD åt pojkarna. Vi var så sent ute att vi hamnade gå via Drive in. GÅ! Men det gick bra och maten kom fram.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar