Dag 11. Franska rivieran - Avignon.

Idag vakande vi till väckarklockan lite efter 8 och gick till frukost. Det var en skillnad på natt och dag från igår. Nu fanns det av allt och kändes fint att kunna pressa egen apelsinjuice.
14-åringen tog sig an jobbet att pressa juice åt familjen.

Varken mörkt bröd eller grönsaker till frukost hör hemma i Frankrike.
Efter frullen checkade vi ut oss och packade oss i bilen. Mot Avignon. En medeltida stad ca 200 km från Nice, snett uppåt i landet. Vi körde nästan via Marseilles men hade ändå inte tid att åka via på riktigt, då den staden säkert förtjänar längre stopp än en lunch.

Det var flera motorvägstullar och totalt betalade vi väl 22 € på det. Vi stannade för toa, kaffe och bensin en gång på vägen. Det var nu andra tankningen under resan, och vi har kört ca 1300 km totalt nu.

När vi först kom till Avignon blev vi förskräckta! Vad var detta för ställe?
Men så körde vi några kilometer till och det började likna någonting. Hotellet hade ingen egen parkering så det var att leta upp något annat. Vi körde ett varv genom stan, förbi hotellet så vi fick lite perspektiv. Sedan parkerade vi ett p-hus 700 meter från hotellet där det kostar 20 € för 24 h.

Vi släpade väskorna till hotellet som låg så centralt som centralt kan vara. Billigt var det, men det kanske berodde på att det saknas hiss. Läget alltså helt perfekt, mitt i smeten.

Vårt hotell.

Dubbelsäng och 2 sådana här i rummet.

Ut på sightseeing.

Rhone-floden.

Avignon

Det var blåsigt.

Söta små affärer.

Mycket att se på.

SEdan en liten vila före middagsrundan.

Jag hittade nya sandaler för lite på 20 €.
 Vi gick omkring och tog oss upp på högsta punkten med många andra turister. Soligt men väldigt blåsigt. Vi tog en panini-lunchpaus och fortsatte strosa. Staden som från första anblick inte verkat lovande förvånade positivt. Jag känner att en dag och natt här var i minsta laget, medan de andra i gänget känner att det räcker.
Vid middagsdags tyckte pojkarna att de hellre gick till McD (igen!) samt köpa snacks från butiken, än att komma med oss på restaurang. Sagt och gjort. Vi gick åt varsitt håll. Vi hade letat upp nummer 1 restaurangen på tripadvisor och tänkte slå på stort och gå dit. Tyvärr visade det sig att man borde bokat bord på förhand för de hade fullt. Nummer 2 på listan var inte öppen, märkte vi när vi ryckte vid dörren. Då bestämde vi oss för att strunta i tripadvisor och chansa.
Det visade sig vara klokt. Vi hittade en liten trevlig restaurang, som inte fanns på nån lista men serverade 3 -rätters meny för 19,90.
Det passade oss och då passade vi på att lyxa till det med ett glas champagne som fördrink. Är man nu en gång i Frankrike så..
Rätta glas hade de också!
I bordet bredvid kom en lite äldre dam som vi stiftade bekantskap med. Hon hade "asiatiskt" utseende men presenterade sig som att hon var från USA och pratade flytande amerikanska. Hon hade varit på jobbresa i Paris och valt att stanna en vecka extra och tåga runt i Frankrike. Det var himla trevligt och lätt att umgås med henne. Hon var väldigt berest och kunde Europa bra och var insatt i vissa saker bättre än vad vi var. Hursomhelst, så slutade det med att vi bjöd in henne och hennes man till oss om de nångång kommer till Helsingfors (det menade hon att de absolut tänkte göra nu ;)) och vi ska maila henne om vi kommer till Washington, D.C så visar hon oss runt, hon jobbar för regeringen där!

Idag har vi tagit det lite lugnare med stegen och uppnått ca 13000. Imorgon åker vi vidare mot Lyon.