Roadtrip - dag 1. H:fors - Munchen - Innsbruck

I morse började äventyret! Klockan 8 lyfte planet mot Munchen.
2,5 timmar senare landade vi väl framme i Tyskland. Vilken hetta som slog emot oss. Vi hittade till hyrbil-desken och fick vår bilnyckel. Vi hade bokat en VW touran, men fick en BMW farmare istället. Det gjorde ju inget, det var ju invändigt som vår bil.

Efter lite krångel i början, vi snurrade typ 3 ggr runt flygfältet, kom vi ut på ordentliga vägar och kunde pusta ut.
Hungriga var vi och tänkte att vi får stanna för lunch på första bästa stället. En söndag klockan 11 var det inte mycket annat än det gyllene M:et som var öppet. Inget fel med det, det var ett fint sådant. På toa blommor, levande ljus, på borden liljor och ljus. Och kaffet var okej.

Det var nog fräschaste McD vi sett.

Sedan körde vi lite på en slags autobahn, men inte ändå av galnaste sort före vi vek av mot mera natursköna vägar. Tyskland förvånade verkligen, vackra sjöar och lummiga landskap och i bakgrunden tornade sig bergen.

Vi stannade vid en liten by vid en sjö och gick och njöt, kände på vattnet o åkte vidare.
Snart kom vi till Österrike, vi stannade vid gränskioksen  o köpte glass. Frågade om vi behövde köpa vinjett till bilen, men det behövdes bara ifall vi tänkte använda the autobahn. Vilket vi egentligen inte kände för.

Vi gick och tittade på sjön Tegernsee med sitt turkosa vatten.

Så vi fortsatte med natursköna landskap. Så fina att de inte gör sig på bild.
Stannade än en gång vid en sjö, och vandrade ner för höga branter för att kunna gå längs med en bit. På så här sätt fick även chauffören njuta.

Aschensee, det roliga med de här sjöarna var att folk hade segelbåtar och andra båtar här.

När vi kom tillbaka var jag våt av svett och vågade knappt sätta mig i hyrbilen. "Men mamman, bilen luktade ju tobak när vi fick den, så då är svett mycket bättre!". Ja, det har dom ju rätt i. Den luktade faktiskt gammal cigarettrök och man såg att askkoppen varit använd..

Så kom vi till Innsbruck. Klockan var ca 16. Kändes som att dagen varat flera dagar. Hotellet verkade gulligt och litet. Jag hoppade i duschen och så började vi vandra efter matställe. Nu var vi igen rätt hungriga, vid det här laget ca 6 h sen lunch.

Receptionisten förklarade att stan är död en söndag men i Gamla stan, där är det liv. Så vi gick ditåt. Trodde vi. Egentligen gick vi åt fel håll, märkte vi när vi äntligen orienterade oss på kartan.

Så när vi hittade till den delen av stan som det fanns liv i, var vi beredda att ta första bästa matställe.
Det fanns flera uteserveringar och var fortfarande galet varmt. Alperna pyntade varje sida av stan, kändes det som. Och man ville bara ta foto på foto. Och ändå syns det inte hur fint det verkligen var.

Vi åt, blev mätta och glada och fortsatte gå. Hit och dit och till slut satt vi oss ännu en gång, tog lite dricka och barnen glass.

Aperol spritz för vuxna och Almdudler för barnen.

När vi landade på hotellet igen, hade vi gått totalt ca 18 000 steg idag. Inte illa, med tanke på att man är på bilsemester.

Wi-fi:n på hotellet är helt skit, jag får inte upp typ bilder alls, det bara laggar och provocerar. Jag som vill skriva ett inlägg för varje dag, hade jag tänkt. Men bilderna är ju halva grejen. Så jag gör som så, skriver det här nu. Hoppas på bättre wi-fi på nästa hotell och lägger till lite bilder sedan och gör klart.

Resten av resegänget sover nu. Klockan är lite över 22 här, men för oss är den ju 23 och vi har varit uppe snart 18 timmar.

Nu vila kropp och knopp, se om vi orkar prova gym före frukost och utcheckning ;)

Och Innsbruck; det är fint ställe när man hittar rätt, men känns som att det räcker med en dag faktiskt. Vi är ändå glada att vi stannade till.