Dag 17. Epernay - Karlsruhe

Vi hade väckning så vi hann till frukosten som var planerad till 9. När vi kom ner till nedervåningen var värden där och visade oss, genom deras (frun hälsade men höll sig mera i bakgrunden) hem, ut till deras trädgård där det var uppdukat för oss. Vi blev också bjudna på färskpressad apelsinjuice!
 Det var så mysigt och fint. Helt avskilt från omvärlden låg deras trädgård. 2 hundar fanns det också som ivrigt hälsade på oss. Vår värd, som inte pratade ett ord engelska, hade sin tablett där hän pratade in sin mening på franska och så översattes den till oss, både i skrift och tal. Tror det var google translate fortfarande, men så avancerat det är nuförtiden. Och det gick riktigt bra att "prata" på det sättet.
När vi var nästan klara med frullen, kom han och frågade om barnen ville mata fiskarna.

Så var det dags att checka ut och styra kosan mot Tyskland. Det skulle bli ca 400 km körning idag så det var bäst att komma iväg.
Vi stannade en gång för tankning, toa och choklad-kaffe-paus och sedan en gång precis vid tyska gränsen för lite lunch. På gyllene M igen.. Sedan var det dryga 100 km kvar till Karlsruhe som av nån orsak fått bli ett av delstoppen på resan. Att köra rakt till Munchen hade varit för långt.
När vi kom fram till Karlsruhe hade vi kört ca 2600 km. Och är på fjärde tanken.
Hotellet var en trevlig överraskning. Ett stort fyrabäddsrum, högt till tak och allt man behöver. Wifi:n är till och med bra!
McCafé. 2 för 1 pris.

Vi pustade ut en stund och gick sedan mot stan. Det var lite väl varmt..och långt..men vi fick våra steg, ca 15000.
Det här var nog stället vi inte hade någon förhandsinformation om. Vi väntade oss inget, men förutom affärer man inte ser i varje stad  fanns här också trevliga grönområden, som slottspark och botaniska trädgården som vi gick igenom. Mycket folk ute och umgicks.
Jag hittade en klänning åt mig, så jag är nöjd.
Vi hann gå tillbaka till hotellet bara för att sedan åka tillbaka till stan med bil en stund senare och gå på late night dinner till KFC, ungarna har länge velat besöka det stället. Vi vuxna var inte så himla imponerade över "varmrätten" men milkshaken var mums!

Google maps visade alternativa rutten lite offroad.

Slottet.

Slottsparken.

Botaniska trädgården.

KFC till middag

Shaken var god!
Imorgon fortsätter vi mot Munchen där vi sedan tillbringar vår sista natt! På torsdag lämnar vi tillbaka bilen och flyger hem!