Dag 18. Karlsruhe - Munchen (via Ammersee)

Imorse hade vi väckning vid 8, snoozade till halv 9 och gicl på frukost. Det var semesterns mest varierande frukost! Det fanns av alla de sorter, inte ens chans att man orkade smaka på allt man hade velat smaka på. Vi hade turen att hitta bord utomhus och satt i en sol som gassade på rejält rätt från morgonen.
Hann ta ett par bilder..

Vi var så mätta att vi helt enkelt var tvungna att vila lite på rummet före utcheckning. Det var lovat sol och 30 grader så det var lite svårt och välja strategi för körningen, hur det skulle bli bäst. Vi hade ca 300 km till Munchen och i någon ända skulle det vara najs att njuta av vädret.
Vi bestämde oss för att få körsträckan avklarad först. Vilket var ett klokt val, det var så igenstockat på motorvägen fast det var mitt på dagen att det tog mycket längre än väntat. Där det inte var igenstockat körde folk som galn...tyskar och det verkade vara lite vilda västern.

Nånstans halvvägs började vi känna att det kanske kunde vara på sin plats att leta upp nån sjö längs vägen. Sagt och gjort, kartläsaren (jag) hittade ett utmärkt mål på vägen, en liten bit utanför Munchen, en sjö Ammersee. Vi stannade ju precis i början av vår resa, när vi körde från Tyskland till Österrike, vid två sjöar som var så vackra, så vackra. Och i Italien vid Gardasjön. Så vi hade stora förhoppningar på Ammersee, som på kartan visade sig vara typ 4 gånger större än de tidigare.

Och ja, vad rätt vi hade! Det var alldeles underbart! Vi stannade nån timme, simmade och åt lite mat.
Så pass stor sjö att där gick sightseeing båtar.

Vi.

Flera strandrestauranger fanns det också.

Siiiiimmmmmaaaaa!!!!

Underbart!

Här åt vi pulled pork burgers till lunch.

Hot hot hot.
 När vi badat klart åkte vi till boendet, som visade sig vara ett International hostel, och resans enda total flopp när det kommer till övernattingar! Det fanns 2 våningssängar, vilket ännu är ok, men inga handdukar eller ens handtvål/duschtvål som vi räknat med! Och som funnits på alla andra ställen. Ingen wifi. Ingenting. Men hundratals högljudda ungdomar typ. En naken lampa i taket som inte ger tillräckligt med sken.. Varmt och svettigt. Men visst, det är sista natten. Fast ändå..hur hade vi missat så här och inte kollat ordentligt. Prismässigt är det ganska dyrt. Om man jämför med alla andra boenden, det här är alltså 12:te nu på några veckor så vi har ändå att jämföra med.

Vårt hostel...

Vi dumpade grejerna och åkte mot stan, det var en bit och gå och klockan var redan rätt mycket så vi prutade på promenaden.

Vi parkerade lite i utkanten och gick genom "Engelska parken", eller en del av den. Som de flesta stadsparker vi sett, var den vacker och fungerade som samlingsställe för många.
Engelska parken

Klockan var nästan 20 när vi kom till centrum och alla butiker stängda. Vi gick ändå omkring på stan en stund och förundrades över alla människor i farten en onsdagskväll. Det var liv och rörelse.
Så avslutade vi kvällen med en Döner kebab och dricka som pojkarna beställde själva, på tyska!

Rådhuset

Så tankade vi bilen klart för imorgon, man måste lämna tillbaka hyrbilen med full tank. Har packat om väskorna, så allt ska rymmas med. Duschat utan handduk och ska se om vi får sovet något med allt oljud från korridorerna. Och i den här hettan.

Stegen blev ca 14000 idag, även om det kändes som att det inte blev så mycket promenad.

Imorgon hem igen. Konstigt men skönt. Midsommar och allt.