Dag 12. Avignon - Lyon.

Dag 12 redan. Det känns som att vi varit evigheter på resan. Ikväll face-chattade jag med dottern och när hon visade upp hemmet och trädgården var det lite som att...ja just det, så där såg det ju ut hos oss. Och tydligen växer det vackra vallmoblommor bakom uteförrådet, vid bladkomposten. Här har jag beundrat samma blommor i Italien och Frankrike, så växer de på egen gård.

Fick en bild av dottern också, tagen i farten, så det är lite suddigt.

Från bak-bakgården hemma.
I morse hade vi ingen frukost från hotellet. Det var nu första gången so far vi skulle ut på stan och ha frulle. Som det brukar, när vi ska välja restaurang spontant eller tack vare tripadvisor, skiter det sig. Men så blir det ofta gott slut ändå.  Av olika orsaker blev det ingen frukost på café som tänkt, utan det slutade med att vi tog varsin baguett från bageriet precis mittemot vårt hotell. Vi skulle nämligen vara utcheckade senast 11 och det här var en knapp timme innan. Det blev ändå bra, vi åt ute i solen och njöt av att se på folk och de sista minuterna i Avignon.
Frukost!

Till Lyon var det drygt 200 km. Kändes lite tråkigt att vi inte hunnit besöka nån vingård när det vimlade av dem i området.
Så vi körde i alla fall genom ett vinområde nära Avignon. Chateauneuf-du-Pape nära floden Rhone. Det såg ut att vara väldigt vacker och mysig by. Tyvärr var inte mina medresenärer intresserade av att strosa omkring och bekanta sig mer med någon vingård. Men en annan gång kanske? Mot Lyon var det flera vägtullar och totalt blev det ca 23 €.

Fångad i farten, vinrankor. Chateauneuf-du-Pape.

Lyon next. Paris efter det.
Parkerande har visat sig vara det största problemet under resan. Även om vi hade "parkering" som filter när vi gjorde sökningarna, visade det sig att det många gånger är så att man får parkera i ett parkeringshus i närheten och så kostar det rätt mycket och som pricken på i släpa väskan en bra bit.

Nåja, det var lika nu i Lyon. En cirkus att hitta parkering. Sedan gick vi till hotellet, som låg bra till och var annars också en trevlig överraskning. Receptionisten väldigt tillmötesgående och vänlig. Tillräckligt med handdukar och rymligt rum.

Vi slappade som vanligt en stund före vi gick och utforskade ännu en ny stad. Gick över floden Saone till Gamla stan. Som sig brukar, är gamla stan mysig med alla uteserveringar, affärer och folkvimmel.
Vi tog våra första crepes här i Frankrike och det var en upplevelse i sig. Och gott. Stinda efter de sötsaksfyllda plättarna klättrade vi upp till högsta toppen av staden. Det kändes som 1000 trappsteg och det var så jobbigt att jag tappade humöret totalt för en stund.

Lyon, gamla stan

Så många godsaker.

Lyon uppifrån.

Tyckte den här parken kunde klassa i en romantisk film,

Hortensior!

I kö till creperian.

Ena sonens.

...men som vanligt, när man ska ner för alla 1000 trappsteg så känns det bättre och lite skadeglatt kan man i smyg iaktta de som är på väg upp. Vi gick alltså upp till Basilique Notre-dame de Fourviere och på nedvägen via en hortensiapark. Loved it.

Så gick vi lite till och lite till och lite till.

Lyon var aningen större än väntat, men känns ändå som att vi hann se så det räckte för oss.

Det syns inte hur många och tunga trappsteg det var.

Rhone floden.

Snyggt och prydligt vardagsrum för unga.

Idag blev det ca 17000 steg och "40 våningar". Jag sa ju att det var högt!!
Imorgon kör vi mot Paris, det blir längsta sträckan hittills. Och kanske längsta under hela resan. Vi hittar förhoppningsvis någon liten by att stanna till vid, längs med vägen.